Goldmining - eller hvordan finne kjærestens kjærlighetsspråk

Jeg har tidligere skrevet en bloggpost om Kjærlighetens fem språk. Den fikk mange lesere, du kan lese den litt lenger ned på sida her. Jeg har senere fått flere spørsmål om å utdype dette med kjærlighetsspråk. Mange vil vite hvordan de kan finne ut hva som er kjærestens prefererte kjærlighetsspråk. Å finne ut hva som er mitt eget foretrukne kjærlighetsspråk – det kan jeg klare. Men hvordan i all verden skal jeg finne ut hva som er partneren min sitt kjærlighetsspråk? Og hvordan skal jeg få henne til å vise meg de kjærlighetsbevisene som jeg trenger for å føle meg elsket?


De fem kjærlighetsspråkene:
* Å gi gaver
* Å si gode ord
* Fysisk nærhet
* Tilbringe kvalitetstid sammen
* Tilby tjenester

Så hva vil skje om du spør din kjære om hva hun eller han ønsker av deg for å kjenne seg elsket og satt pris på? Det vet du ikke før du har prøvd. Men som en venn av meg fortalte, var det innledningen til en god samtale om forholdet og hvordan han og hans kone hadde ulike behov for tegn på kjærlighet fra hverandre.

Begynn å observere hvordan din kjære gir deg sine kjærlighetsbevis. Det er sannsynligvis slik hun ønsker å få kjærlighetstegn fra deg. Gir han deg stadig gaver og blomster så er det stor sjans for at han ønsker seg gaver i retur. Får du gode ord og muntlige kjærlighetserklæringer fra din kjære så forsøk å gi det tilbake i stort monn, og se hva som skjer. Blir din partner skuffet og lei av at du prioriterer jobben eller andre oppgaver i stedet for tid sammen med henne, så bør det ringe en klokke hos deg. Fysisk berøring er viktig for mange, og dersom kjæresten din ofte ønsker å gi deg en klem, kyss eller stryker på deg så vær bevisst på å gi det tilbake. Og blir hun tydelig lei seg og skuffet når du ikke tar søpla eller hun må be deg om å hjelpe til med huslige oppgaver, så er det gode grunner for å tro at det å gi tjenester er en god måte å vise henne din kjærlighet på.

Er du i total villrede er det ikke verre enn å pøse på med alle fem. Gi henne gode ord, små gaver, kvalitetstid, tjenester og fysisk berøring. Det vil garantert være en suksess, og du vil fort merke hva som virker best.


Men hva når din kjæreste ikke vet hva som er ditt? Forfatteren av boken “Kjærlighetens fem språk” sier at det er ditt ansvar å fortelle hva som er dine behov. Finne måter å fortelle din livsledsager hvilke av kjærlighetsspråkene du foretrekker slik at hun eller han kan ha en sjanse til å gi deg det du trenger for å føle deg elsket. Jeg kan velge å si det rett ut; «Jeg setter så stor pris på når du tar jobben med å handle til helgen!» Eller om gaver er viktig for meg så velger jeg å si til han følgende: «Til jul så ønsker jeg meg denne kåpen», i stedet for å håpe på at han skal lukte det av seg selv. Vi kvinner kan være litt lite smarte der. Vi syns liksom at ektefellen skal vite hvordan vi ønsker å bli satt pris på. Og kanskje er det likedan for menn, ikke vet jeg. Av erfaring kan jeg fortelle at den strategien enten tar evigheter med tid før den virker – eller den virker aldri. Bedre da å ta ansvar for egne behov, og gi partneren en sjanse til å lykkes. Vinn – vinn for begge parter, ikke sant?


It takes two to tango – og det behøves innsats fra begge parter for å bevare et nært og slitesterkt forhold. Så ikke vent på at den andre skal ta initiativ. Aksjon medfører alltid re-aksjon. Det du gjør vil du få mer av. Det du ser etter vil du legge merke til. En kvinne som nettopp har blitt gravid vil se gravide kvinner og barnevogner over alt. En som har lyst på en Tesla vil se Teslaer over alt. Det virker som annenhver bil er en Tesla. Det stemmer selvfølgelig ikke, det har verken blitt fler gravide eller flere Teslaer (vel – kanskje det har blitt flere Teslaer forresten…) – det er bare det at det du er opptatt av vil hjernen din hjelpe deg til å se mer av. Og når du er opptatt av å se etter alt det gode din kjære gjør og er – så vil du legge merke til mer og mer.


Spør deg selv – hva er det med henne eller han som gjorde at jeg ble forelsket og ønsket å leve livet sammen med nettopp denne personen, som har – som meg – både gode og mindre gode sider, fordi vi er bare mennesker, vi er sårbare og vi gjør feil, gjør vi ikke? Som Doug O’Brien, en verdenskjent NLP-coach og hypnoterapeut fra New York, pleier å si: «Do goldmining!» Let etter gullet i partneren din og du vil finne det!

Do goldmining!
— Doug O'Brien
Kjærlighetens fem språk.jpg

Å utfordre negative tankemønstre

Negative tankemønstre.jpg

Mange ganger kjenner jeg at jeg er overveldet av negative tanker. Det kverner rundt i hodet mitt, og det føles som det er umulig å bli kvitt dem. Om igjen og om igjen, samme tankene. Tanker som medfører følelser som sinne, anger, negativitet, lave tanker om meg selv, det virker som alt håp er ute. Hvorfor er det slik? Jeg er så heldig at jeg lever et svært godt og meningsfullt liv i Norge og har folk som er glad i meg. Likevel kan jeg overveldes av negative tanker som stjeler energi og glede fra meg.

Jeg tror mange av oss har det slik av og til eller ofte. Vi har en tendens til å la tankene våre sirkle rundt det som er negativt. Spiller pinlige episoder om igjen i hodet og bekymrer oss over problemer som kanskje aldri vil faktisk oppstå. En negativ tanke kan overdøve mange positive. Får jeg mange positive tilbakemeldinger og en negativ, så er det den negative som har lett for å brenne seg fast, og som jeg tar fram neste gang jeg er i en lignende situasjon.

Hjernen vår er skrudd sammen slik at vi lærer alt for godt og raskt av negative opplevelser og tilbakemeldinger, og vi lærer mindre av gode opplevelser. Dette var nyttig for 40 000 år siden, menneskene som levde da lærte å unngå farer og skader. Det var lurt å huske at de røde bærene av den busken kunne vi dø av, og den elven der har en foss litt lenger ned så den bør vi passe oss for. Problemet i dag er at denne oppmerksomheten på negative tanker gjør oss stresset og mindre glade. Vi har ikke godt av å være så opptatt av de negative tankene våre. Det skader selvfølelsen min når jeg om igjen og om igjen tenker at jeg ikke er god nok fordi en kollega på jobben ga meg en tilbakemelding jeg oppfattet som kritikk.

Heldigvis er det mulig å redusere de negative tankene. La meg ta et eksempel: Du har fått avtale om et jobbintervju i en jobb du ønsker deg. Når du tenker på det kommer det raskt negative tanker fra sist du var i et slik jobbintervju, som endte med at du ikke fikk jobben. «Jeg kommer til å gjøre det dritt på intervjuet. Jeg kommer til å forbli arbeidsledig resten av livet.» I stedet for å la deg dynge ned av de negative tankene, stopp heller opp et øyeblikk og gjør følgende:

1.       Observer og se på dine negative tanker. Er dette kjente tanker? Pleier du å tenke slik? Kjenner du igjen disse tankemønstrene fra andre situasjoner?

2.       Ikke forsøk å skyve vekk de negative tankene, eller vær irritert på deg selv for at du har dem. Observer og si til deg selv: «Oi, nå er jeg veldig negativ i tankegangen. Jeg tenker nå at jeg aldri kommer til å få meg en jobb. Jeg sitter fast i negative tankemønstre. Det påvirker meg negativt. Jeg ønsker ikke å ha det slik.»

3.       Utfordre deg selv. Spør deg selv – var det egentlig slik at det gikk så elendig på det forrige intervjuet, eller er minnet mitt litt farget av hvordan jeg føler meg, så jeg ikke husker det objektivt? Er det mulig at det var andre kandidater som passet bedre til jobben enn meg? Og – er det egentlig riktig at ett dårlig intervju vil bestemme hvordan resten av livet mitt vil bli? Hjelper det meg å tenke negativt? Hvilke andre tanker kan være bedre for meg? Hva kan jeg hente fram av tidligere positive episoder som kan styrke meg i forkant av dette intervjuet?

Noen ganger er det lurt å tenke negative tanker. Men ofte bringer det ikke noe godt med seg. Så neste gang du opplever at du sitter fast i mørke tanker – se opp og let etter lysbryteren! Bestem deg for positive tanker du vil bytte ut de negative med. Og for hver gang du klarer å endre tankemønstrene dine i positiv retning vil du få det litt bedre i livet. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men for meg betyr det en stor forskjell i livet mitt:).

Inspirert av meditasjons-appen Calm: Softening negativity 7. mars 19

Kjærlighetens fem språk

Hvorfor blir kjærligheten borte mellom to mennesker som var opp over ørene forelsket? Hvorfor virker det som at hverdagens rutiner tar livet av den dyrebare kjærligheten? Hvordan er det mulig å jobbe for at kjærligheten skal vare, og hva gjør de som får det til?

Kjærlighetens fem språk.jpg

Den som hadde visst simsalabim-svaret på dette hadde sikkert tjent en formue, dersom mange nok var interessert i å følge de rådene som fungerer. For alt for mange ekteskap ender i skilsmisse, og dessverre ender enda flere andre- og tredjegangsekteskap også i skilsmisse. Det er ikke oppløftende for oss som har vært gjennom runde en, så jeg fikk lyst til å lære hvordan jeg kan bevare kjærligheten.


Jeg har nettopp lest ferdig boka “Kjærlighetens fem språk” av Gary Chapman, og jeg er totalt frelst! Denne kunnskapen om hvordan vi mennesker har fem ulike kjærlighetsspråk, og hvordan vi kan oppdage hvilket kjærlighetsspråk vi selv og våre kjære, er virkelig verdt å spre til flere.

Forfatteren er ekteskapsrådgiver og gjennom sitt arbeid fant han fram til de fem kjærlighetsspråkene. Dette høres ikke ut som noe trylleformel tenkte jeg - før jeg ble helt oppslukt av den lettleste og engasjerende boka.


KJÆRLIGHETSTANKEN

I forelskelsens fase er vi helt ukritisk begeistret over partnerens sider og vaner og personlighet, vi er svært oppmerksomme på hverandres behov og ønsker og det koster ingen ting å fylle hverandres behov. Vi fyller opp kjærlighetstanken til hverandre og tanken renner over av kjærlighet og varme følelser. Utrolig deilig:).

Så skjer det for de fleste at forelskelsens fase (gjennomsnittlig to år) går over, og hverdagen slår inn for fullt. Dersom vi da har vært observante og oppdaget både hva som er eget foretrukne kjærlighetsspråk og hva som er partnerens kjærlighetsspråk, så er det bare å fortsette å fylle på tanken slik at den aldri går tom.

Det er nemlig det som skjer når vi slutter å være glad i hverandre, nesten umerkelig og over tid skjer for lite påfyll av kjærlighetstanken samtidig som det foretas uttak som tapper ut av tanken.


DE FEM KJÆRLIGHETSSPRÅKENE

  • Anerkjennende ord - å få verbalt og skriftlig vennlige, oppmuntrende og kjærlige ord fra partner

  • Tid for hverandre - å prioritere meningsfull tid sammen, med full oppmerksomhet fra partner

  • Tjenester - å oppleve at partneren gjør praktiske tjenester som gjør livet enklere og bedre

  • Gaver - å få små og store tegn på kjærlighet i gave av partner

  • Fysisk nærhet - å oppleve å ha fysisk nærhet og bli berørt av partner som uttrykk for kjærlighet

HVA KAN VI GJØRE FOR Å BEVARE KJÆRLIGHETEN?

Som regel har vi ikke det samme foretrukne kjærlighetsspråk. Og om vi har det, så er det ofte litt ulike dialekter innenfor samme språk. Start med å finne ut hva du selv setter størst pris på. Hva er det partneren din gjør som gjør at du føler deg elsket? Hva trenger du? Og så er det ofte slik at vi forsøker å gi til partneren det vi selv trenger. Stemmer det? Hva trenger partneren din for å føle seg elsket? Du kan prøve deg fram, eller du kan spørre.

Det som skjer når vi ikke har samme behov og foretrukne kjærlighetsspråk er at kjærlighetstanken tappes uten å fylles på med nye doser kjærlighet. Dersom jeg har TID for hverandre som mitt foretrukne kjærlighetsspråk og partneren min har GAVER som sitt, så hjelper det ikke at han gir meg masse gaver hvis han ikke prioriterer å gi meg av hans tid. Jeg ser ikke gavene og setter ikke nok pris på dem fordi det er tid jeg trenger for å føle meg elsket. Jeg må sette ord på det som er mitt behov og han må lære seg mitt språk, og gi meg det jeg trenger. Og dersom han har FYSISK NÆRHET som sitt foretrukne språk så er det det jeg må gjøre for å fylle tanken hans. Selv om det betyr at jeg må lære meg berøringens kunst. Fordi det vil gi han tryggheten av å være elsket. Dersom jeg velger å ikke snakke hans kjærlighetsspråk så vil han ikke føle seg elsket - uansett hvor mange ganger jeg rydder klærne hans inn i skapet eller uansett hvor mange ganger jeg betaler husholdningens regninger. Tryggheten i å føle seg elsket er bunnplanken og grunnmuren i alle forhold. Tillit og trygghet gjør at forholdet er en havn å søke til for å hente nye krefter slik at hverdagens plikter og utfordringer kan løses på en god måte og jeg får et godt liv.

Jeg anbefaler boka Kjærlighetens fem språk av Gary Chapman på det varmeste! Den er lett å lese og går gjennom prinsippene om kjærlighetens fem språk på en svært god måte.

Vi må være villige til å lære oss ektefellens primære kjærlighetsspråk hvis vi skal kommunisere kjærlighet på en effektiv måte.
- Gary Chapman

Hva tenker du om dette? Er det noe som du ønsker å lære mer om? Jeg formidler gjerne mer om dette!

Det viktigste er viljen

Det viktigste er viljen

Post Viljen2 spark.jpg

DET VIKTIGSTE ER VILJEN
Uten den har ressursene ingen betydning.
Ikke de menneskelige, ikke de materielle.
Bare den som har viljen kan skape noe.
Et maleri, en bedrift, et overskudd.
Bygge noe der det før ikke var noen ting.
Eller utvikle det eksisterende til noe ingen trodde var mulig.
Bare den som har viljen tør å se risikoen i øynene
– uten å bli handlingslammet, for har du viljen finner du frem til midlene.
Skaffer deg kunnskapene, sikrer deg pengene, leter opp menneskene
– noen å dele ideen og risikoen og resultatet med.
Det er ikke alltid like lett.
Men en ting er helt sikkert: Det viktigste er viljen.

Ukjent forfatter

I begynnelsen av september var jeg så heldig å få være med gode coach-kolleger til fiskeværet Skipnes i Vesterålen. Et utrolig nydelig sted, kommer aldri til å glemme disse dagene. Dette fiskeværet er spesielt fordi de som driver fiskeværet er veldig opptatt av å formidle historien til dem som bodde der før. Spesielt kvinnenes historie, kvinnenes harde og ofte nådeløse hverdagsliv, personifisert ved Anna på Vinje, ei ufattelig sterk kvinne som kan være et forbilde for oss i dag. Fiskeværet Skipnes er også historien om å ville, om å bygge opp og bidra til arbeid og inntekt. Både på 1800-tallet og i dag.

På veggen i et av husene fant jeg dette diktet på veggen. Jeg kjente det rett i magen. Men så glemte jeg det, livet skjer og jeg ble opptatt av kortsiktige og langsiktige arbeidsoppgaver. I dag fant jeg det igjen. Og diktet er så sterkt. Viljen er viktigere enn materielle og økonomiske ressurser. Har jeg viljen, så løser jeg de utfordringene jeg møter på min vei mot målet. Jeg finner de rette samarbeidspartnerne. Jeg overkommer det som kan se ut som uoverkommelige hindre på veien. Tør å ta risikoen. Se utfordringene i hvitøyet og jobbe meg skritt for skritt mot målet. Jeg tror på det, at det vil gå. Fordi jeg har sett hvordan det er å stå i målet! Jeg vet hva byggverket mitt skal bli. Det er ikke alltid lett. Det er ganske ofte sånn at jeg mister litt målet av syne og blir bekymret over hindringene jeg møter. Men - jeg har viljen! Jeg snakker med en venn, og sover på vanskelighetene, tar en skitur og så - det fins en vei. Fordi jeg har viljen! Har du?


Skipnes.JPG

Hva er en coach, og hva kan coachen hjelpe deg med?

DSC_6200_redigerad-2.jpg

      Hvordan ville det være for deg dersom du kan skape bedre relasjoner til dine nærmeste?

      Kunne det vært fint å lære om hvordan du kan bruke de ressursene du har til å skape deg et bedre liv?

      Sliter du med lav selvfølelse og ønsker å bli din egen beste venn?

      Kan du tenke deg å bli kvitt bekymringer som plager deg?

      Har du behov for et spark bak for å komme i gang med trening, rett og slett finne din indre treningsmotivasjon?

      Står du i viktige veivalg i livet og trenger en å drøfte framtida med?

      Trenger du rett og slett noen å snakke med, som har taushetsplikt og viser diskresjon?

Dette er eksempler på temaer som jeg kan hjelpe deg med. Jeg er utdannet NLP Coach ved den anerkjente skolen MetaResource i Lillestrøm. Coaching er en positiv, målrettet og likeverdig prosess mellom meg som coach og deg som kunde, og den består gjerne av samtaler, oppgaver og oppfølging.

Det er du som eier din prosess, og jeg vet at du har de ressurser du trenger for å nå de målene du har. Jeg kan hjelpe deg å finne dine ressurser slik at du kan overkomme begrensninger og hindringer, du kan sette deg mål og nå dem, du kan endre uhensiktsmessige vaner og uvaner, og du kan finne din vei i livet, slik at du kan leve et godt liv.

Målet med coaching er å skape større bevissthet i forhold til ditt eget liv, dine egne behov, dine evner, ferdigheter, verdier og valg i livet. Ved å ha fokus på muligheter, ressurser og bevisstgjøring skaper vi sammen et godt grunnlag for aktive handlinger som skaper endring. Resultatet blir at du kan frigjøre egne ressurser, utvikle livskvaliteten din og forbedre dine prestasjoner og gjennom dette realisere dine ønsker og de målene som er viktige for deg.

Coaching kan foregå over telefon eller skype, på kontoret mitt i stabburet, eller gjerne ute i naturen. Denne våren tilbyr jeg reduserte priser på coaching siden jeg skal gå opp til sertifisering i Den Norske Coach-forening i juni.

Min pris er lav nå som jeg er i startgropa. Jeg tar 300,- for en enkelttime på 45 minutter, 500,- for en dobbelttime (90 minutter) og 2300,- for fem dobbelttimer som bestilles og betales i forkant. Ta kontakt for en uforpliktende samtale😊.

Å våge å skinne

Fear.JPG

Hva er det egentlig vi frykter mest? Det er et stort spørsmål. Jeg spør fordi jeg, både som menneske og i min jobb som coach møter mennesker med ulike frykter. Jeg tror de fleste av oss har frykter innabords - som hindrer oss i å leve det livet vi egentlig dypest inne ønsker oss. Det kan være frykt for høyder, frykt for edderkopper, frykt for hva andre måtte mene om en selv, eller frykt for økonomiske utfordringer. Det er frykt for å sette seg mål - frykt for ikke nå målet, frykt for å ha ambisjoner. Frykt for at livet er over etter fylte førti. Frykt for å syns! Og ikke minst frykt for kjærligheten! Og ganske mange er redd for hva som kan komme ut når de begynner å åpne sitt hjerte og sin sjel for å finne svarene på det som hindrer og plager dem i livet. De frykter at det er et mørke der inne som de ikke kjenner.

Janteloven og frykten for hva andre sier om oss holder oss tilbake og gjør at vi ikke våger å drømme våre drømmer og sette våre mål. Anne Lise Preuss synger - “Jeg var så redd for å mislykkes før.” Frykten for å mislykkes gjør at vi skrur ned lysstyrken, holder tilbake og ikke våger å leve fullt og helt! Når vi selv frigjør oss fra frykten og våger skinne så bidrar det til å frigjøre våre nære og kjære slik at de også kan skinne!

I sin tiltredelsestale siterte Nelson Mandela fra denne nydelig bønnen skrevet av Marianne Williamson.

Vår dypeste frykt er ikke vår utilstrekkelighet.
Vår dypeste frykt er at vi er kraftfulle uten grenser.
Det er vårt indre lys,
ikke mørket som skremmer oss mest.

Vi spør oss selv,
”hvem er jeg som våger å tro at jeg er genial, praktfull og fantastisk?”
Jeg spør: Hvem er du som ikke tør være alt dette?
Du er et barn av Gud.
Å gjøre seg selv liten gjør ikke verden bedre.
Det er ingen klokskap i å gjøre seg selv liten,
for at de andre ikke skal føle seg usikre i ditt nærvær.

Vi er født for å bekrefte den Guds storhet som er i oss.
Den er ikke bare i noen av oss,
den finnes i oss alle.
Når vi lar vårt indre lys skinne,
tillater vi ubevisst andre mennesker å gjøre det samme.
Når vi frigjør oss fra vår egen frykt,
vil vårt nærvær automatisk frigjøre andre.

~ Marianne Williamson ~

Sjef i eget liv

IMG_0823.JPG

Hvis ikke DU er sjefen i livet ditt, hvem er det da?

Jeg har nettopp vært så heldig å få delta på et seminar med blant annet Ingvar Wilhelmsen. Han er lege, med hypokondri og psykiatri som spesialfelt, og han driver Hypokonderklinikken i Bergen. Han har også skrevet fem bøker. Wilhelmsen er fantastisk god på å utfordre våre holdninger til livet, og det snakket han om på dette seminaret i forrige uke.

Det er svært interessant at mennesker som opplever store utfordringer i livet takler de svært ulikt. Noen ser ut til å ta i mot de utfordringene de møter med stoisk ro, mens andre bruker alt for mye energi for å bekymre seg over mer tenkte problemstillinger. Altså slike som ikke enda har oppstått, eller fantasibilder om hva som kan skje i framtiden. Det kan for eksempel handle om helseangst, frykt for å fly eller andre typer angst.

Så hvordan er det mulig å endre tankemønster?

Wilhelmsen sier at vi verken kan stole på tankene våre eller følelsene våre. Holdningene våre er filteret mellom følelser og virkeligheten. Så det gjelder å velge holdninger som er nyttige for oss. Hvis jeg vet hvor jeg vil, hvilke mål jeg har i livet mitt, så er det enklere å velge holdninger som støtter disse målene, enn om jeg ikke har definert retning for livet. Så dersom jeg ønsker å bli en røykfri person så er det helt nødvendig å sjekke hvilke holdninger jeg har. Hvilke holdninger støtter dette målet? Hvilke holdninger har de som er røykfrie rundt meg? Det gjelder å bestemme meg - og så oppføre meg som jeg mener det!

Uansett hvilke utfordringer livet bringer så er det ingen annen utvei enn å forsøke å takle dem så godt som mulig. Wilhelmsen anbefaler å ta gledene systematisk på forskudd, og å bruke livet til å leve, ikke til å ikke dø. De aller fleste bekymringer blir det som kjent ikke noe av.

Så nå leser jeg hans bøker på sengekanten og blir litt klokere for hvert kapittel. Å ta ansvar for eget liv kan være arbeidsomt, men på den annen side - hvis ikke jeg er sjef i mitt liv - hvem er det da?