Godt samarbeid på tvers av avdelinger

Det var ikke mulig å overse lenger. Daglig leder måtte innrømme for seg selv at ledergruppa var splittet og det gode samarbeidet de hadde hatt i mange år var som blåst bort. Styret hadde satt hardt mot hardt, de tjente ikke nok penger. Dårlige tider førte til at avdelingene jobbet mot hverandre i stedet for å samarbeide om bedre resultater.

Leveringstida hadde i løpet av våren faktisk økt med fire uker, og kundene var misfornøyde. Daglig leder sukket dypt - hva skulle hun gjøre for å løse opp i dette?


Når vi snakker om godt samarbeid på tvers, handler det både om ledelsesdisipliner som økonomi, markedsføring, sykefraværsoppfølging, krisekommunikasjon og så videre, og - kanskje oftere - om samarbeid mellom avdelinger, enten det er geografisk fordelte, eller faglige ulike avdelinger.

Felles for både store og små organisasjoner er at det er knapphet med ressurser og dermed ofte en kamp mellom ulike avdelinger når det gjelder fokus og innsats. Det er viktig at de ulike avdelingene jobber etter felles mål slik at vi unngår silotankegang og intern motarbeiding. Dette kan ofte være lettere sagt enn gjort.

Hva kjennetegner en bedrift med god samhandling på tvers av avdelinger?

  • God kommunikasjon seg imellom

  • Godt samarbeid

  • Koordinerte og fleksible

  • Skaper dynamikk som driver bedriften framover og som dermed bidrar til å nå bedriftens mål og visjon

I arbeidet med å forbedre organisasjonens resiliens er det viktig å være klar over at enhver arbeidstaker, uansett om han eller hun jobber i den ene eller andre avdelingen, selv også vil ha ulike utfordringer. Det kan være press nedenfra, press ovenfra, en uhensiktsmessig organisasjonskultur, ulike målsettinger og varierende indre motivasjon.

En måte å ta tak i og forbedre samhandlingen mellom de ulike avdelinger er å kartlegge deres problemer og interesser, og i fellesskap se på hvordan det er mulig å finne synergier og ta ut et potensiale ved å samarbeide om løsningene. Hvor kan vi finne fellesskap, felles interesser og målsettinger? Hvordan kan vi bidra til at vi sammen lykkes bedre?


Samhandling mellom avdelinger er en av 9 viktige faktorer for organisatorisk resiliens. En oversikt over disse ni faktorene finner du her. Det er gjort mye forskning på hva som ligger til grunn for en organisasjons resiliens, altså dens evne til å møte endrede rammebetingelser på en god måte. Forskningen er samlet i en ISO-standard for resiliente organisasjoner.

Vi som jobber i Fossekall AS kan hjelpe din organisasjon med å analysere i hvilken grad den er resilient, og hvilke faktorer som trenger forbedring for å øke resiliensen, Det vil gi organisasjonen bedre muligheter til å klare seg godt i en verden der vi vet at rammebetingelsene endres raskere og raskere.