Myndiggjørende lederskap

Det er skrevet bibliotek fulle med ledelseslitteratur. Vi finner antagelig like mange teorier som det er ledere. Denne bloggposten er på ingen måte et forsøk på å bidra i de hyllene, jeg skriver fra et resiliens-perspektiv. Når målet er å bygge en mer resilient og endringsdyktig bedrift, hvordan har lederskapet betydning for at bedriften bedre kan tåle utfordringene?

«Leaders are the ones who have the courage to go first and open the path for others.»
Simon Synek

Alle organisasjoner og bedrifter trenger dyktige ledere. Når ledelsen drukner i daglige arbeidsoppgaver og glemmer at det er viktig å bygge sine medarbeidere gode, og at det er ledelsens ansvar, så er det fare på ferde. En daglig leder kan også bli syk eller på andre måter bli nødt til å gå midlertidig eller permanent fra roret, og da er det helt nødvendig at det står andre med kompetanse klar til å ta over ledelsen.

Det er ikke alltid så lett å være leder! Lederen står alltid i lyset, ansatte har ofte høye forventninger til lederen, og negative faktorer har lett for å veie tyngre enn positive. Det er derfor viktig å vite at det ikke er nødvendig å bli likt av alle, men vi må ha tillit.

En ledelse som er bygget på integritet, effektivitet og tillit vil la medarbeiderne utvikle seg til å bli en vesentlig faktor for bedriftens suksess. Ledelsens ansvar er å sørge for tydelig retning, og gi medarbeiderne mulighet til å vokse, blomstre og til å ta ansvar.

Myndiggjørende lederskap handler om å:

  • Se og håndtere at medarbeidere håndterer stress ulikt.

  • Være et forbilde når det gjelder å leve etter bedriftens verdier.

  • Ta avgjørelser som er forståelige.

  • Sette de ansatte i stand til selv å ta avgjørelser, selv om det ofte er raskere å gjøre det selv.

  • Vise tillit til de ansattes kompetanse og ferdigheter.

  • Gi de ansatte rom og mulighet til å prøve ut nye ideer.

Det er også viktig å lete etter de personene som har potensiale til å lede. Hvem i din organisasjon kan ta mer ansvar? Hvilken strategi skal bedriften bruke for å ta vare på og utvikle nye lederemner?


Å ta kundens perspektiv er ofte nyttig når man skal evaluere bedriftens lederferdigheter. Det er de som jobber i førstelinjetjenesten som har den daglige kontakten med kundene. Et eksempel fra en restaurant synliggjør hvor viktig det er å ha et myndiggjørende lederskap. Å snu en kunde fra misfornøyd til fornøyd er mulig, og viktig. Det er som kjent de kundene som til enhver tid er i restauranten som sørger for inntektene.

Dette er kun mulig dersom servitøren vet hva han kan gjøre, og hvilke avgjørelser han har myndighet til å ta i de situasjonene som oppstår. De ansatte må settes i stand til selv å ta gode og riktige avgjørelser, de må få rom til å prøve ut og feile, og de må oppleve at de har tillit og tillatelse til å ta avgjørelser selv om det på kort sikt er en kostnad for bedriften.

Det kan koste litt å blidgjøre en misfornøyd gjest, men betydningen for omdømmet vil ofte være større.


Myndiggjørende lederskap er en av 9 viktige faktorer for organisatorisk resiliens. En oversikt over disse ni faktorene finner du her. Det er gjort mye forskning på hva som ligger til grunn for en organisasjons resiliens, altså dens evne til å møte endrede rammebetingelser på en god måte. Forskningen er samlet i en ISO-standard for resiliente organisasjoner.

Vi som jobber i Fossekall AS kan hjelpe din organisasjon med å analysere i hvilken grad den er resilient, og hvilke faktorer som trenger forbedring for å øke resiliensen, Det vil gi organisasjonen bedre muligheter til å klare seg godt i en verden der vi vet at rammebetingelsene endres raskere og raskere.