Delt kunnskap - en nøkkelfaktor for suksess!

Administrerende direktør Jenny Isaksen åpnet døra på jobben etter tre ukers deilig sommerferie på hytta inne på Sognefjellet. Hun hadde for en gangs skyld koblet helt av, lagt pc-n hjemme og hadde fått ladet batteriene opp. Eller - det var i hvert fall sånn hun hadde tenkt det skulle bli. Men tre uker på ei hytte langt inne på fjellet uten internett, med familiens tre barn, en hund og en mann som hadde begynt å gå henne på nervene, hadde ikke blitt den ferien hun hadde forestilt seg, og attpåtil hadde det regnet minst halvparten av tiden. Så nå så hun faktisk fram til å lande på kontoret med en kopp kaffe og få være litt i fred.

Men i det hun åpnet døra til kontorfløyen kom både økonomidirektør og kundesenteransvarlig løpende mot henne, og snakket i munnen på hverandre. Det var visst den ene krisen etter den andre. IT-rådgiveren hadde levert inn oppsigelsen sin midt i ferien, og det med øyeblikkelig virkning. Gått på dagen rett og slett! Og siden ingen andre egentlig visste noe om hvordan systemene virket, så var bedriftens IT-system i ferd med å knele. Ikke fikk de håndtert kundehenvendelser, nettsida hadde ikke blitt oppdatert, og det verste var at regnskapssystemet nektet å samarbeide med banken, så lønnsmedarbeideren fikk ikke godkjent lønn for august.

Krisestemningen var fullkommen! Velkommen tilbake fra ferie!


Er vi dyktige nok til å dele kompetansen hver og en medarbeider sitter med, eller står vi i fare for å miste opparbeidet og viktig kompetanse når medarbeidere slutter? Både taus og eksplisitt kunnskap er nødvendig å dele slik at vi utvikler best mulig produkter og tjenester. Hvordan samles kunnskap inn og hva kan vi gjøre for å dele på det vi kan?

Hva skjer i din bedrift dersom nøkkelmedarbeidere av en eller annen grunn forsvinner fra bedriften? Det vil alltid være en risiko for at medarbeidere slutter. Den tiden er forbi da medarbeidere ble hos samme arbeidsgiver i 50 år. Det er heller ikke ønskelig, noe turnover er bra for å få til en kultur som tåler endring og forbedring. Ansatte kan også bli syke, eller av andre grunner raskt forsvinne fra bedriften.


Derfor er det viktig å utvikle arbeidsformer som på en god måte sørger for at både faktisk og erfaringsbasert kunnskap er tilgjengelig og anerkjent som en verdifull ressurs, og at    informasjon deles effektivt og målrettet

Kunnskap er også en grunnleggende forutsetning for innovasjon, det vil si at organisasjonen skaper en kultur der medarbeiderne er opptatt av å finne den beste måten å utføre oppgavene på.

Det er altså tre viktige elementer for kunnskapsdeling:
1.      Kultur: Hvordan deler vi kunnskap her hos oss?
2.      Prosesser: Har vi gode systemer som skaper rom for kunnskapsdeling og som sørger for at kunnskap medarbeiderne sitter på blir sikret og delt?
3.      Infrastruktur: Hvordan benytter vi teknologi og annen infrastruktur som fremmer kunnskapsdeling?

 Ta en innsjekk - dersom din viktigste medarbeider slutter på dagen - hvordan vil det påvirke bedriften? Hvilken kunnskap sitter i hodet på de enkelte medarbeiderne, og som det vil kreve mye tid og arbeid for å frambringe og gjenskape?


Kunnskapsdeling er en av 9 viktige faktorer for organisatorisk resiliens. En oversikt over disse ni faktorene finner du her. Det er gjort mye forskning på hva som ligger til grunn for en organisasjons resiliens, altså dens evne til å møte endrede rammebetingelser på en god måte. Forskningen er samlet i en ISO-standard for resiliente organisasjoner.

Vi som jobber i Fossekall AS kan hjelpe din organisasjon med å analysere i hvilken grad den er resilient, og hvilke faktorer som trenger forbedring for å øke resiliensen, Det vil gi organisasjonen bedre muligheter til å klare seg godt i en verden der vi vet at rammebetingelsene endres raskere og raskere.