Om barn og dagsoving

Finnes det noe nydeligere enn et barn som sover sin deiligste søvn?

Søvn og soving på dagtid er et stadig tilbakevendende tema – og et område mange foreldre synes er vanskelig. Barn er også veldig ulike, og det er ikke mulig å finne et svar som passer for alle. Her må foreldre og barnehage sammen finne gode løsninger for barnet. Jeg har ikke tenkt å påta meg å skrive helhetlig om søvn i denne bloggposten, det er det skrevet bøker om. Men noen tanker sett fra vår side i barnehagen kan jeg bidra med.

Søvn er viktig. Det kan ikke understrekes nok. Hedvig Montgomery skriver i sin bok «Barnehageårene»: «Barna er i vekst og utvikling, noe som gjør søvnen ekstra viktig. Søvn er oppladning, det er tid for hjernen til å jobbe med å skape nye forbindelser. Rutiner og nok søvn er noe av det vesentligste vi voksne bidrar med.» «Søvn på dagtid er en viktig ventil for to-treåringer, fordi det er så mye som er nytt, så mange ord, mennesker og uvante settinger.» Dette vet vi alle sammen. Og når vi opplever at søvnen ikke fungerer så bra vi skulle ønske for barnet, så er det vår jobb som foreldre og barnehagepersonale å se hva vi kan gjøre med det.


På et visst stadium i barns oppvekst – ofte mellom to og fire år, så endres søvnmønsteret til barn slik at foreldrene ønsker å kutte ned på dagsoving. Det kan være at barnet ikke finner roen på kvelden til vanlig leggetid, eller at det våkner opp igjen etter at det har sovnet. Noen barn våkner også veldig tidlig på morgenen. Barn som våkner og er lysvåken midt på natta er stort sett overtrøtte, og trenger mer søvn på dagtid. «Og det er ikke så lett å vite hva som er problemet når både barn som ikke trenger søvn, og barn som er overtrøtte, reagerer med å bli vanskelige å legge.», skriver Hedvig Montgomery.

Jeg tenker det er tre vesentlige spørsmål å ta hensyn til når vi begynner å nærme oss den tida barnet skal slutte med å sove på dagtid.

For det første, hvordan har barnet det i hverdagen sin? Er det våkent og opplagt hele tida det er i barnehagen så kan det gå greit å kutte ned på dagsoving. Viser barnet derimot tydelig tegn på å være uopplagt og trøtt i barnehagen, kanskje sovner ved ettermiddagsmåltidet, i bilen hjem eller ved middagsbordet så bør man absolutt la det få en god hvil i barnehagen.

For det andre, kanskje er det noe med leggetida som ikke stemmer helt for barnet lenger. Det kan være at barnet i en periode må legges litt seinere, eller det kan det være at det må legges litt før. Det er slitsomt med barn som er vanskelige å legge, men den mest effektive løsningen er å legge dem i tide. Og å sørge for at de har spist ordentlig, at dere har et legge-rutiner som kjennes godt, som gjør det til en fin ting å synke inn i søvn og drømmer.

For det tredje, så kan det være andre ting i barnets hverdag som er i endring, eller som bør endres. Hvordan har barnet og familien det? Kanskje har barnet nettopp fått eget rom, eller kanskje kan det hjelpe å få eget rom. Har barnet nettopp fått stor seng så kan det ta tid å roe seg i den, eller kanskje bør man nettopp gå over fra sprinkelseng til vanlig seng. Det skjedde hos oss, der eldste barnet ikke klarte å roe seg i sprinkelsenga, og fikk mye bedre søvn av å få komme over i stor seng uten høye karmer. Mange barn sliter med å roe seg ned om kvelden når et nytt barn, eller nye voksne, kommer inn i familien. Eller det kan være andre endringer som påvirker barnet, og som heller bør sees på enn å kutte dagsoving.  Barn er særdeles flinke til å suge til seg stemninger. Et barn i to-tre års alderen kan ikke selv fortelle hva som plager det, og dermed må vi som er voksne snakke sammen og finne ut av hva som kan fungere for nettopp det barnet.


Det er også greit å vite at det kan være forskjell på hverdag og helg. Barn kan lettere kutte ut luren på dagtid i helgene og i ferier før de er klare for det i barnehagen. Grunnen er at det er mye roligere hjemme enn i barnehagen.


Vi i barnehagen er opptatt av at ditt barn får nok søvn, og vil derfor gjerne ta en prat om hva som kan gjøre hverdagen bedre. Vi vil komme med våre erfaringer på hvordan barnet fungerer i barnehagen, og er gjerne med på å diskutere når barnet skal slutte med dagsoving. Som en hovedregel anbefaler vi aldri å kutte dagsoving mens barnet går i småbarnsavdeling. Dersom foreldrene og vi likevel ser at det kan være fornuftig å begrense dagsoving, så kan det gjøres ved å for eksempel bli enige om at barnet ikke skal sove etter klokka to. Å redusere søvnen til å bare vare et kvarter eller 20 minutter er ikke heldig, siden vi faktisk bruker de første tjue minuttene på å komme inn i dyp søvn, og vi bør hvert fall sørge for at barnet får en halv time i den viktige dype søvnen.

Det er også slik at om barnet sover en times tid før ett-to på dagen så har det ingen betydning for om barnet sovner om kvelden. Kanskje kan en mulighet være å skyve leggetida fra sju til halv åtte-åtte i stedet?


En trøst – kanskje en mager trøst – er at barnet etter en tid klarer å regulere dette selv. Det kommer til å gå seg til. Så kommer nye gleder og nye utfordringer😊.


Kilde og inspirasjon: Hedvig Montgomerys bok Barnehageårene 2 – 6 år, egen erfaring, samt kronikker og innlegg om søvn blant annet på barnehage.no.