Motvind eller vind i seilene?

Motvind eller vind i seilene?

Hvor er det mest å hente når det gjelder å bygge endringskraft og resiliens?
Ni faktorer avgjør om bedriften har vind i seilene eller stamper i motvind.

Daglig leder lente seg tilbake i stolen, la beina på pulten og hendene på magen. Den lokale hjørnesteinsbedriften hadde virkelig gode dager! Produktene de hadde utviklet rett etter oppstarten for tjue år siden var like populære, fastslo han for seg selv, tok beina ned fra pulten og fant fram den siste regnskapsrapporten.

Han rynket på nesen da han så tallene i rapporten, det var da ikke slik budsjettet var lagt? I det samme ringte telefonen, og produksjonslederen ropte inn i øret hans fra et bråkete produksjonslokale – du må komme og hjelpe oss, vi har flere syke i dag, og klarer ikke å få unna bestillingene! Det var ikke ofte han bidro «på gulvet», så han ble ganske overrasket da han så hvor uryddig det var i lokalene. Hvor hadde det blitt av HMS-fokuset?

Som i en film så han de siste månedene flimre forbi, og ante at det hadde glippet på både det ene og det andre mens han selv hadde vært plaget av en vond rygg. Han hadde jo stolt på at medarbeiderne klarte brasene i hans fravær, men kanskje sto det ikke så bra til som han trodde?


Hvilke faktorer er viktig for å bygge organisasjonens resiliens og endringskraft? Det er utarbeidet en ISO-standard som forteller oss hvilke ni faktorer som gjør organisasjoner mer og mindre resiliente. Disse faktorene er følgende:

1.      Levende visjon og mål
Punkt èn er at medarbeiderne er klar over og deler bedriftens visjon og mål. En vanlig feil er å tro at alle ansatte har denne innsikten, mens dette ofte ikke er tilfelle. Det er viktig for medarbeiderne å føle at de er en del av bedriften, deler bedriftens verdier og kan stå for målene bedriften styrer mot.

2.      Styrking av markedsrelasjoner
Skiftende tider gjør det nødvendig å ha kunnskap om, og oversikt over markedssituasjon, konkurrenter og kunder, og følge med på hvordan dette hele tiden er i endring.

3.      Bevisstgjørende lederskap
Organisasjoner og bedrifter trenger dyktige ledere som er bevisst sin rolle og sitt ansvar, også som rollemodell. Det er helt nødvendig for en bedrift å utvikle et bevisst lederskap.

4.      Bevisst bygging av kultur
Bedriften består av de menneskene som til enhver tid jobber der. Organisasjonskultur består av uskrevne normer og delte verdier, og framtidig overlevelse avhenger av om organisasjonen evner å bygge bedriftskulturen god.

5.      Delt kunnskap
Er vi dyktige på å dele på kompetansen hver og en sitter med, eller står vi i fare for å miste opparbeidet og viktig kompetanse dersom medarbeidere slutter? Både taus og eksplisitt kunnskap er nødvendig å dele slik at vi utvikler best mulig produkter og tjenester.

6.      Sikre ressurser
Å skaffe god oversikt over tilgjengelige ressurser er et åpenbart ansvar for en bedrift. Det handler om økonomiske ressurser, menneskelige ressurser, materielle og immaterielle ressurser. Stengte grenser og sviktende råvaretilgang kan felle en ellers robust bedrift.

7.      Samhandling på tvers av ledelsesdisipliner og avdelinger
Alle bedrifter har behov for ulike ledelsesdisipliner, som økonomi, markedsføring, produksjonsledelse, sykefraværsoppfølging og krisekommunikasjon. Det er viktig at de ulike avdelingene jobber etter felles mål slik at vi unngår silotankegang og intern kamp om ressursene.  

8.      Kontinuerlig forbedring
Det er nødvendig å ha gode rutiner for evalueringer og tilbakemeldinger, slik at bedriften kan fortsette å levere på det som kundene forventer.

9.      Proaktiv endring
En resilient organisasjon er i stand til å anerkjenne at endringer vil skje, og helst også være i stand til å se hvilken vei endringsvinden blåser allerede før den når oss.

Kartleggingen av organisatorisk resiliens krever sertifisering, og  kan gjennomføres hos Fossekall AS, som en av få bedrifter i Norge med denne sertifiseringen. Vi kan også bidra i utviklingsarbeidet for å styrke endringskraft og resiliens i din virksomhet, basert på funn og videre behov etter kartleggingen.

Målet er å bli en bedrift som, i stedet for å jobbe i motvind, evner å evaluere og gjøre endringer i tide slik at endringens vind blir vind i seilene!