Visjon og mål godt forankret i organisasjonen

I filmen Alice in Wonderland kommer Alice på et tidspunkt til et veiskille, og hun spør Katten om hvilken vei hun skal gå. Katten spør henne om hvor hun skal. Det vet ikke Alice. Og da svarer Katten – «Da har det heller ingen betydning hvilken vei du velger!».

Punkt nummer én for en resilient organisasjon med endringskraft er at medarbeiderne er klar over og deler bedriftens visjon og mål. Det er lett å tro at medarbeiderne har denne innsikten, men erfaring viser at det gjerne kan være motsatt. Ledelsen har heller ikke alltid tatt inn over seg hvor viktig det er for medarbeiderne å føle at de er en del av bedriften, deler bedriftens verdier og kan stå for målet bedriften har.

En god visjon bidrar til å skape indre bilder av framtida, noe som gir indre motivasjon og engasjement til menneskene i organisasjonen. Hvis retningen ikke er tydelig kommunisert, er det umulig å forvente at medarbeiderne skal gå i takt mot felles mål.

“Shoot for the moon. Even if you miss, you'll land among the stars.”

Dette ordtaket sier alt om hvor viktig det er å ha en god visjon. Selv når den ikke treffer helt, vil vi likevel være nærmere målet enn uten visjonen.

Forandring er det eneste konstante!

Det kan oppleves som en evig kamp å drive en bedrift under usikre rammebetingelser. Press og dårlige tider kan drive fram både akutt og nødvendig endring. En bedre og mer positiv form for endringsarbeid er å jobbe med organisasjonens visjon og mål i forkant.

Så hva er egentlig en visjon?

Visjonen gir medarbeiderne et konkret bilde av en felles ønsket framtid. En god visjon inneholder retning – sier noe om hvor vi vil. Den har gjerne en tidshorisont, den må være forståelig for medarbeiderne og bidra til engasjement og innsats.

Hos noen bedrifter egner visjonen seg også som slagord, et motto som kan fungere som en flaggbærer for bedriften, og som egner seg for visuell kommunikasjon. Det kan være like bra at visjon og slagord er to ulike formuleringer.

Målene til organisasjonen bør springe ut av visjonen. Det er en kunst å formulere SMARTe og gode mål, her er noen viktige sjekkpunkter:

S – er målene spesifikke og tydelig formulert, slik at man unngår misforståelser?

M – er målene målbare, slik at det er mulig å evaluere om målet er nådd?

A – er målene attraktive og motiverende for alle medarbeidere?

R – er målene realistiske og oppnåelige?

T – er målene tidfestet?

Som bedriftsledere har vi ofte mer enn nok med å håndtere løpende oppgaver. Likevel sier vi i Fossekall AS at det er viktig å sette av tid til videre utvikling, målarbeid og planlegging inn i framtida. Faktisk bør 30 % av tiden vår brukes på evaluering og langsiktig planlegging. 

Levende visjon og mål er en av 9 viktige faktorer for organisatorisk resiliens.

En oversikt over disse ni faktorene finner du her. Det er gjort mye forskning på hva som ligger til grunn for en organisasjons resiliens, altså dens evne til å møte endrede rammebetingelser på en god måte. Forskningen er samlet i en ISO-standard for resiliente organisasjoner.

Organisatorisk resiliens

Fossekall AS kan hjelpe deg med å kartlegge din organisasjons resiliens, og hvor det kan være lurt å sette inn tiltak.  Det vil gi organisasjonen bedre muligheter til å klare seg godt i en verden der vi vet at rammebetingelsene endres raskere og raskere.